*
Vil Bjørn banke opp Tore fordi han snek seg fram i trankøen* på skolefrokosten i 1948? Godt at Nils Gunnar sitter klar til å gripe inn før det blir for blodig!

*Mat på skolen hadde vi allerede den gangen. Myndighetene ville at vi skulle vokse opp sunt og det var innført en såkalt "Oslofrokost" som vi måtte ta i et friminutt. Maten besto av skiver med grovt brød med margarin (det var nok smørmangel den gangen også!) og brunost. Vi fikk som avslutning et stykke med kålrabi å tygge på. Det mest markerte innslaget i måltidet var en spiseskje tran av meget tvilsom kvalitet, den var så harsk at alle fikk brekningsfornemmelser, den"Oslofrokosten" ble uforglemmelig! Ellers er Bjørn så snill som et lam.