"Kalle" Amundsen forteller:

Jeg bodde i et hus like ved skolen da jeg var barn, og jeg hadde en meget kort vei til skolen.
En dag satte vaktmesteren ut aske i fra ovnene opp mot plankegjerdet. Det begynte å blåse om natten og det var fremdeles glør i asken, noe som resulterte i full fyr i plankegjerdet.
Det ble et stort hull i gjerdet.
Det passet meg bra!
Jeg satt hjemme helt til jeg hørte at skoleklokken ringte på skolen. Da løp jeg ut døren, igjennom hullet i gjerdet og var på skoleplassen i løpet av noen sekunder. Om jeg ble sotet husker jeg ikke.
Det var tider det.!

Hilsen KALLE.

"Da klokka klang
så fort vi sprang
og var på plass med ett..."

Bildet viser 17. Mai i sterk vind, Solheim skole i bakgrunnen. Kalle var god "ballast" for fanen når vinden blåste!

Kalle var bare fjorten og et halvt år gammel da han dro til sjøs med skoleskipet "Statsråd Lehmkul". Etter et halvt års opplæring der ombord, mønstret han av og startet sitt arbeid i handelsflåten i Stillehavet. Noen måtte tidlig ut i arbeidslivet.

Klikk på et bilde for å komme til neste side!