Stabelavløpning BMV
Stabelavløpning ved BMV
Bergen Mekaniske Verksted (BMV) var en avansert bedrift som bygde ganske store skip på slippen i Solheimsviken. Bebyggelsen i Solheimsviken startet med BMV, en stabelavløpning var derfor en stor begivenhet som angikk oss alle og Solheim Skole var nærmeste nabo, en kort spasertur unna.

Dagen før en stabelavløpning ved BMV, fikk vi beskjed om å kle oss pent og ta med oss 17. maiflagg for stabelavløpningen den neste dagen.

Vi var oppstilt ganske nær plattformen der gudmoren sendte en Champagneflaske i skipssiden med et smell så den knuste og Champagnen fosset ut. Ganske råflott dette med å ødelegge kostbar Champagne, men slik var (og er) tradisjonen.

Vi ble skikkelig imponert da det digre skipet gled nedover slippen og fosset ut i sjøen som om det var skyvet ut av en usynlig hånd. Tunge kjettinger bremset på skipet slik at det ikke seilte over til Marineholmen. Slepebåter skjøv skipet på plass ved kaien der innredningen skulle foregå i månedene som fulgte.

Slippen var dermed klargjort for at et nytt skip kunne bygges ved BMV.

Stabelavløpninger var et spennende avbrekk fra den rutinemessige skolegangen for oss!