Solheimsviken 1910, en kald dag for mer enn 100 år siden, det fyres i husene. Solheim skole ligger helt til venstre på bildet. Helt til høyre ligger Solheimsviken jernbanestasjon.
Vi kan skimte toglinjen som går forbi stasjonen og videre forbi Real Skofabrikk som ligger langs med toglinjen. Jernbanen gikk like øst for skolen den gangen.
På venstre side av skolen kan vi skimte at arbeidene er i gang med å utvide skolen. Utvidelsene var ferdige i 1911.

Bygningene i Solheimsviken har vokst oppover fra viken der Bergens Mekaniske Verksted hadde slipp og byggeplass. BMV var selve drivkraften i det økonomiske livet rundt Solheimsviken. Solheimsviken ble ettehvert en selvstendig enhet innefor byen, her fant man alt en befolkning trengte i sitt daglige liv den gangen. Solheim skole ble åpnet i 1883, men før det var bygget ammunisjonslager for festningene i Bergen. Fordi bygget opprinnelig var ammunisjonslager, ble Solheim skole i alle år kalt "krutthuset" på folkemunne.

Vossebanen gikk fra Jernbanestasjonen på Festplassen, videre over Nygårdsbroen og sørover (like forbi skolen) mot Nestun og deretter til Voss. I 1909 åpnet toglinjen fra Oslo/Hønefoss til Vossebanen, noe som knyttet Vestlandet sammen med Østlandet. Det var altså Bergensbanen som gikk forbi skolen i 1910.
Da Bergen Jerbanestasjon åpnet i 1913, ble toglinjen flyttet til østsiden av Store Lungårdsvann og i tunnel til Kronstad (det ble det også bygd vognhaller for togene). Toglinjen via Solheimsviken Stasjon ble da lagt ned, det samme ble stasjonen på Festplassen. Trafikken gjennom tunnelen under Værstasjonen og jernbanebroen ved Nygårdsstrømmen var avsluttet.

Stabelavløpning BMV
Solheimsviken stasjon